Każdego z nas czeka w życiu kilka trudnych i stresujących rozmów. Pierwsza prośba o ‘’chodzenie’’, ustna matura, spotkanie z przyszłymi teściami, wytłumaczenie kumplowi, że jego konsola została przypadkowo zalana piwem, czy wreszcie – rozmowa kwalifikacyjna. Jak przygotować się do tej ostatniej?
Podczas rozmowy o pracę najważniejsze jest pierwsze wrażenie. Dowiedziono, że najważniejszym kryterium oceny podczas rozmowy kwalifikacyjnej jest nasz wygląd zewnętrzny, gestykulacja i mowa ciała, które odpowiadają za 56% opinii na nasz temat. Potencjalny pracodawca w drugiej kolejności (37%) zwraca uwagę na tonację i barwę naszego głosu, a na samym końcu, bo jedynie w 7% na to, co mówimy. It’s science! Nie myśl, że odradzamy Ci jakiekolwiek merytoryczne przygotowanie. Jednak nie sposób wojować ze znanym faktem, że jak Cię widzą, tak Cię piszą.
Co zatem warto ubrać na rozmowę o pracę?
Jeśli nie chcesz wyjść na sztywniaka, odpuść sobie skompletowany garnitur i krawat zaciśnięty pod samą szyję – no chyba, że ubiegasz się o pracę, w której wymagany jest najwyższy stopień sformalizowania, czyli tzw. business attire. Za dużo luzu w postaci dresu też – niestety – nie przejdzie.
Obowiązkowa jest na pewno koszula, jednak niekoniecznie biała. Świetnym rozwiązaniem, polecanym dla osób próbujących swych sił na przykład w kreatywnych zawodach, będą wszystkie odcienie niebieskiego. Dodatkowy akcent, np. kołnierzyk innego koloru, z pewnością przykuje uwagę osoby rekrutującej.
Możesz pozwolić sobie na klasyczne jeansy i mokasyny czy półbuty. Decyzję, czy zakładać marynarkę, czy też nie, pozostawiamy już Tobie. Nie jest konieczna, jednak można mieć ją przy sobie – tak na wszelki wypadek. Ważne, by dostosować się do innych pracowników i zasad panujących w firmie.
Wszystko jasne? Podrasuj więc tylko swoje CV i ruszaj po wymarzoną pracę!
Zainteresowanych stylem business/smart casual zapraszamy do lektury wpisu Podstawy smart casualu.