Jako facet aktywnie spędzasz czas. Ćwicząc i doprowadzając swój organizm do wysiłku w łatwy sposób możesz uszkodzić mięśnie. Przerwa w ćwiczeniach uniemożliwi Ci szybki powrót do formy, a dodatkowo będziesz musiał borykać się z długą rekonwalescencją. Już teraz zacznij od ofensywy i poznaj swojego największego wroga, czyli kontuzję.

O kontuzji słów kilka

Kontuzja jest negatywnym skutkiem niepoprawnie wykonywanego ruchu. Swoimi skutkami obejmuje jedną część ciała lub cały korpus. Cały proces uszkodzenia odbywa się niezależnie i mimowolnie. Towarzyszy głównie sportom wysiłkowym, w których często dochodzi do wykonywania gwałtownych ruchów i zrywów. W efekcie prowadzi do częściowej lub całkowitej niesprawności. I co należy dodać – często bolesnej.

Najczęstsze błędy w trakcie ćwiczeń

Ku przestrodze zamieszczamy dwa najczęstsze błędy, do których prawdopodobnie dopuszczasz w trakcie ćwiczeń.

1. Brak rozgrzewki

Bezapelacyjnie jeden z najczęstszych i karygodnych błędów. Bez względu na to czy ćwiczysz na siłowni, czy chcesz pobiegać – rozgrzewka to rzecz święta! Dziesięć minut rozciągania i przysiadów zabezpieczy stawy oraz zminimalizuje ryzyko wystąpienia kontuzji prawie do zera. W taki sposób zapobiegasz też nadwyrężaniu mięśni oraz zwiększasz wydolność.

2. Nieodpowiednia technika

Filip Włoch, szerszej publiczności znany jako finalista konkursu na Mistera Polski 2015 oraz trener personalny, mówi:

„Ćwiczenia mogą być niebezpieczne w przypadku, gdy są one nieprawidłowo wykonywane. Dlatego gdy zaczynamy przygodę z ćwiczeniami najlepiej zasięgnąć porady i ćwiczyć pod okiem trenera lub instruktora. Również osoby z problemami zdrowotnymi powinny przed rozpoczęciem aktywności fizycznej zasięgnąć porady specjalisty. Nie warto sugerować się zdaniem innych osób, które nie mają odpowiedniej wiedzy i często zamiast pomóc – szkodzą.”

Warto posłuchać zdania specjalisty, który dzięki wytrwałym treningom imponuje atletyczną budową ciała.

Jak wyleczyć kontuzję?

Ostatni element, czyli leczenie kontuzji, to najtrudniejsza część batalii z bólem. Najważniejsza jest tutaj motywacja i chęć działania. Wylegiwanie się i zrezygnowanie z życia towarzyskiego zostaw komuś innemu. Poniżej przedstawiamy najbardziej optymalne sposoby leczenia wybranych kontuzji i urazów.

1. Ból barku

Główną przyczyną są tutaj zwichnięcia, które towarzyszą uprawianiu sportów ręcznych oraz kulturystyki. Jeśli nie jesteś w stanie poruszyć ręką bez uczucia promieniującego bólu, to prawdopodobnie stałeś się ofiarą tej kontuzji.

Leczenie odbywa się z pomocą lekarza, który wykona niezbędne badania i przedstawi Ci diagnozę. Do Ciebie należy unikanie forsowania stawu barkowego, a nawet jego trwałe unieruchomienie. Wskazane są okłady z zimnej wody mające na celu zmniejszenie obrzęku. Całość leczenia to zwykle 3-6 tygodni. Po tym czasie staraj się delikatnie rozciągać mięśnie ramion i barków, aby powrócić do pełnej sprawności.

2. Uraz stawu skokowego

Szerzej znany jako skręcenie. Nieleczony prowadzi do drastycznego obniżenia sprawności fizycznej. Pojawia się często, przypadkowo i w najmniej spodziewanej chwili. Schemat działania, fachowo nazywany PRICE, to kluczowe elementy rehabilitacji stawu skokowego.
– P jak Protection – ochrona stawu poprzez używanie kul do podpierania się,
– R jak Rest – ograniczenie ruchu do minimum,
– I jak Ice – okłady z lodu, które pomagają zmniejszyć opuchliznę,
– C jak Compression – zastosowanie bandaża elastycznego,
– E jak Elevation – umiejscowienie kończyny na poduszce, co ułatwi odpływ krwi.

3. Uraz śródstopia

Ból śródstopia ma swoje podłoże m.in w mikrourazach lub przewlekłych chorobach ustrojowych. Pojawienie się schorzenia wzmaga praca wykonywana na stojąco, ale i również trening, w trakcie którego złamiesz, zwichniesz, skręcisz lub stłuczesz stopę.

Leczenie możesz prowadzić w zaciszu swojego domu poprzez wykonanie okładów, zastosowanie gorących i zimnych strumieni wodnych oraz moczenie nóg w słonej wodzie. Doraźnie polecane jest stosowanie leków przeciwbólowych. Jeśli obrzęk utrzymuje się długi czas, należy zasięgnąć porady specjalisty. W takim przypadku pozostaje rehabilitacja bądź zabieg chirurgiczny.

4. Kolano biegacza

Kontuzje biegaczy są na ogół bardzo uciążliwe. Skupiają się one na dolnej partii ciała na stałe wyłączając ze sportowej rutyny.

W trakcie biegu z niezwykłą intensywnością pracują kolana, na których opiera się ciężar ciała. Schorzenie to, zwane „kolanem biegacza”, ma swoje podłoże w niewłaściwej technice biegu lub zbyt długich i wyczerpujących treningach.

Do leczenia wykorzystuj wcześniej omówiony schemat PRICE, a dodatkowo stosuj maści chłodzące i leki przeciwbólowe. W sieci dostępne są również ćwiczenia, które wspomogą domową rehabilitację. Nie zapominaj, że zbawienne skutki niesie fizykoterapia oraz inne zabiegi.

5. Ból łydek

Jeden z urazów, z którymi najczęściej borykają się biegacze. Towarzyszą mu skurcze i ciągły dyskomfort uprzykrzający bieg. Swoją genezę wynosi z zakwasów pojawiających się głównie po intensywnym wysiłku. W tej formie przybiera swoją łagodniejszą formę.

Do rehabilitacji zalecany jest łagodny trening na rowerze, w trakcie którego bardzo delikatnie pedałuj. Obciążenie nie jest wskazane! Pomocy możesz szukać również w ciepłych kąpielach, saunie czy fizykoterapii. Warto zastosować technikę masażu wedle zasad zamieszczonych poniżej.

Defensywa kluczem do sukcesu

Ktoś kiedyś powiedział, że lepiej zapobiegać, niż leczyć. Stosując sprawdzone techniki ćwiczeń unikniesz bólu, a Twoje ciało podziękuje Ci prawidłowym rozwojem. Pamiętaj, że błąd możesz popełnić bardzo łatwo, a jego skutki będą ciągnąć się latami.

Wymienione uszczerbki na zdrowiu, to jedynie mała część problemu. Jeśli aktywnie ćwiczysz i chcesz poznać 5 najczęstszych kontuzji na siłowni, sprawdź nasz wcześniejszy wpis.

 

Zostaw odpowiedź