fbpx

Co jeść na wzmocnienie organizmu w sezonie infekcji wirusowych? Jaka dieta na odporność jest najlepsza? Niestety wiele popularnych sposobów na wzmacnianie odporności to zwykłe mity lub półprawdy. Dziś rozprawiamy się z największymi mitami i podpowiadamy, co faktycznie sprzyja budowaniu odporności!

Ten sezon zdecydowanie nas nie rozpieszcza. Z jednej strony wraz z jesienią nastał okres zachorowań na grypę, a z drugiej wciąż borykamy się z szalejącą pandemią COVID-19. W takiej sytuacji każdy szuka sposobu na odegnanie widma choćby delikatnego przeziębienia. Z pomocą przychodzą nam znane i popularne metody, takie jak suplementacja witaminą C. Które z tych metod rzeczywiście działają? Oto najpopularniejsze fakty i mity dotyczące diety, treningów i naszej odporności.

Suplementy i witamina C podnoszą odporność – MIT

Teorie o skuteczności popularnych suplementów należy włożyć między bajki. Faktem jest, że przyjmowanie witamin w odpowiednich dawkach i proporcjach może mieć pewne korzyści, ale ich namiar przynosi skutki wręcz przeciwne do oczekiwanych. A niestety suplementy dostępne w drogeriach i aptekach są przeważnie uniwersalne, co znaczy, że każdy przyjmuje dokładne tę samą dawkę, bez względu na swój wiek, wagę czy rzeczywiste potrzeby wynikające z prowadzonego trybu życia.

witamina c

Mitem jest także zbawienna moc witaminy C. Substancja ta przyjmowana we właściwej dawce, czyli 100-200 mg na dzień, może w pewnych sytuacjach skrócić czas trwania przeziębienia, ale niestety nie chroni nas przed zachorowaniem. Dlatego, zamiast kupować suplementy, warto popracować nad dietą i zaplanować, co jeść na wzmocnienie organizmu.

Dieta na odporność kluczem do sukcesu – PRAWDA

Niestety nie da się zbudować silnej odporności, kiedy nasza dieta składa się z jedzenia ubogiego w substancje odżywcze. Śmieciowe jedzenie to prosta recepta na osłabienie organizmu i narażenie go na działanie rozmaitych wirusów oraz bakterii.

Dieta wzmacniająca odporność powinna składać się z odpowiednich proporcji białek, tłuszczu i węglowodanów, a ponadto cennych dla zdrowia mikroelementów. W diecie na odporność nie może zabraknąć warzyw i owoców, będących źródłem minerałów, takich jak cynk, żelazo czy mangan. Równie ważne są probiotyki, wspomagające florę bakteryjną jelit. Dlatego ważnym elementem diety wzmacniającej odporność są naturalne jogurty, kefiry oraz kiszonki.

Intensywne treningi wzmacniają odporność – MIT

Wiele jest mitów na temat ćwiczeń i bodybuildingu, pora rozprawić się z jednym z nich. Prawdą jest, że wysiłek fizyczny może pomóc w budowaniu odporności, ale nie wtedy, gdy nasze treningi będą zbyt intensywne. Okazuje się, że im dłuższy i bardziej zaawansowany jest trening, tym mniejsze mamy szanse na faktyczne wzmocnienie organizmu. Znaczny lub długotrwały wysiłek fizyczny zmniejsza ilość czerwonych krwinek i pobudza organizm do produkcji hormonów stresu, takich jak adrenalina i kortyzol, które osłabiają układ immunologiczny. Nasz organizm dużo bardziej doceni 40 minut aktywności dostosowanej do naszych warunków fizycznych, pory roku i temperatury, niż 1,5 godziny harówki i pocenia się na siłowni.

trening w domu

Codzienne spacery wzmacniają odporność – PRAWDA

Gdy na zewnątrz robi się chłodniej, wiele osób stosuje taktykę ukrywania się przed jesienną słotą w domowych pieleszach. Czy słusznie? Nie do końca! Unikając wychodzenia z domu, gdy jest zimno, wcale nie zapobiegamy infekcjom ani nie wzmacniamy organizmu. Dużo więcej zdziałamy, wychodząc na świeże powietrze i fundując sobie półgodzinny spacer każdego dnia. Ruch poprawia krążenie i dotlenia komórki, a nieco podwyższona wysiłkiem temperatura ciała ogranicza namnażanie się bakterii w organizmie.

spacer w parku

UWAGA: ze względu na zagrożenie epidemiczne, spacery na świeżym powietrzu odbywaj zawsze w maseczce ochronnej oraz zachowaj 2-3 metrowy dystans od innych osób. Unikaj zatłoczonych miejsc i podróżowania komunikacją miejską. Do spacerów wybieraj tereny zielone, które znajdują się w niedalekim położeniu od Twojego domu.

Samo wykluczenie mięsa z diety poprawia odporność – MIT

O zaletach diety wegetariańskiej napisano już wiele, ale czy samo wykluczenie mięsa z jadłospisu może zagwarantować nam zdrowie? Niestety nie. Nie wystarczy po prostu odstawić mięsa, trzeba jeszcze wiedzieć, czym je zastąpić, by w naszym menu nie zabrakło kluczowych substancji odżywczych. To tak samo, jak z dietą wegetariańską i treningami – niektórym wydaje się, że ćwicząc intensywnie, nie można obyć się bez mięsa, a jednak wprowadzając do diety właściwe produkty o dużej zawartości białka, można osiągnąć efekty równie dobre, co przy diecie tradycyjnej.

Sklep OZONEE
 

Zostaw odpowiedź