fbpx Przeskocz do głównej zawartości.

Chyba każdy z facetów marzył, aby zostać piłkarzem. Wybitna kariera, dobrze płatana posada oraz kontrakty opiewające na miliony euro – to codzienność największych gwiazd futbolu. W dobie rozwoju tej dyscypliny pojawia się pytanie, czy współczesna piłka nożna straciła swój charakter? Może zmieniła się w marketing?

Idole pokoleń

Droga do piłkarskiej kariery jest kręta i wyboista. Każdego adepta chcącego zgłębiać techniki tego sportu czeka ciężka i mozolna praca, bez gwarancji sukcesu. Mimo to, na świecie prężnie działają szkółki piłkarskie, które kształcą młode talenty. Zapotrzebowanie na nie jest ogromne, choć nie do końca wynika to ze szkolenia nowych mistrzów w tej dyscyplinie. Najczęściej u młodych piłkarzy przy podejmowaniu decyzji przeważa ukierunkowanie na biznes, jakim w ostatnim czasie stała się piłka nożna.

Starcia największych klubów Ligi Mistrzów przyciągają na stadiony i przed telewizory miliony kibiców. Moment, w którym na boisko wkraczają największe gwiazdy światowego futbolu, podnosi ciśnienie każdego widza. Gwizdek i rozpoczęcie spotkania. Emocje, jakich nie da się doświadczyć nigdzie, jak tylko na trybunach. Strzały na bramkę, zmarnowane okazje i wreszcie – upragnione gole. Mimo że spotkanie się kończy, to i tak nasze oczy w żadnym stopniu nie przestają śledzić idoli. Są przecież media społecznościowe, które zyskały miano nowego medium wzmacniającego i kształtującego więzi.

W tym przypadku nasuwa się pytanie – za co kochamy nasze gwiazdy? Za to, co robią na boisku, a może poza nim? Czy to tylko ikony sportu, a może ikony mody i innych akcji promocyjnych?

Niezbyt kolorowa rzeczywistość

Jakiś czas temu, media sportowe na całym świecie śledziły z zapartym tchem plebiscyt FIFA na najlepszego piłkarza. Wśród faworytów, jakimi był Cristiano Ronaldo i Lionel Messi mieliśmy też i nasz, polski akcent, czyli Roberta Lewandowskiego. Mimo wysokich oczekiwań przez wzgląd na osiągnięcia naszego rodaka, Robert zajął dopiero 16 pozycję, a nagrodę odebrał wielokrotny laureat CR9. Co zatem było oceniane, skoro Lewandowski – zdaniem fachowców – wyróżniał się bardzo mocno na tle rywali? Pod uwagę był brany całokształt, czyli otoczka, jaką dany kandydat wytworzył nad swoją osobą. Sprawiedliwe? Niezbyt.

Piłka nożna, jako dodatek

Baczni obserwatorzy prezentują swoje opinie, które są trafną analizą obecnej sytuacji futbolu. Pojawiają się zdania, że piłka nożna stała się już tylko dodatkiem do karier indywidualności, które to właśnie na niej odniosły swój sukces. Biznes poza boiskiem to nie tylko hobby, ale też dobry sposób na promocję oraz duży zarobek. Piłkarze współpracują z największymi domami mody, producentami sprzętów elektronicznych i samochodów. Ich media społecznościowe roją się od płatnych promocji i lokowania produktów.

Oczywiście – czego w żaden sposób nie można zanegować – „pozytywna” działalność poza boiskiem, jest jak najbardziej w porządku. Cenione są akcje charytatywne, a jedną z nich mogliśmy zobaczyć w czasie spotkania Polska – Czarnogóra. Robert Lewandowski spełnił marzenie niepełnosprawnego Franka, który marzył, aby poznać piłkarza. Dodatkowo mały chłopiec towarzyszył Robertowi na murawie boiska w trakcie otwarcia meczu. Piękny gest, z którego większość sportowców powinna brać przykład.

Gracze na boisku i poza nim

Przyjrzyjmy się zatem postaci Cristiano Ronaldo, czyli osobę znaną każdemu futbolowemu maniakowi. Oprócz rozmaitych akcji promocyjnych, najbardziej rozpoznawalna jest pewna obszerna kampania, której był członkiem. Mowa tutaj o grze FIFA 18, na okładce której widzimy twarz CR9. Jego aktywne zaangażowanie w powstanie wspomnianej wcześniej produkcji w dużym stopniu przyczyniło się do otrzymania nagrody najlepszego piłkarza. Każdemu, kto jest zainteresowany, przedstawiamy filmiki promocyjne z serwisu YouTube, w których można zobaczyć Ronaldo.

Teraz przykład nieco bliższy nam, bo z naszego rodzimego kąta. Grzegorz Krychowiak, czyli reprezentant naszego kraju oraz piłkarz PSG, nieco zboczył ze sportowego kursu. Bardzo słaby sezon we Francji spowodował, że PSG nie jest już dłużej zainteresowane naszym rodakiem i radzi, aby Krychowiak zaczął sobie szukać nowego klubu. Bez wątpienia był to cios dla Grześka, który obiecał, że o angaż we francuskim klubie będzie zaciekle walczył. Mimo to sprawy nie przeszły na dobry tor.

W reprezentacji określany jest mianem „króla mody”. Wynika to z faktu, że Grzegorz potrafi zaskoczyć swoimi modowymi stylizacjami. Dodatkowo, Krychowiak z dziewczyną to widok tak częsty w social media, jak obecność dwóch bramek na boisku. W tym przypadku moda i styl życia stały się główną przyczyną krytyki, bo podobno nasz reprezentant zbyt mocno się skupił na tych czynnikach. A dobrej gry jak nie było, tak nie ma.

Kryzys piłki nożnej?

Czym jest piłka nożna dzisiaj? Ta odpowiedź nie będzie prosta. Jest to sport, który rządzi się swoimi prawami, zmieniającymi się dość często. Wśród ikon spotu dominuje pojęcie indywidualizmu zarówno w życiu, jak i grze na boisku. W obu tych przypadkach bez współpracy z innymi niewiele się osiągnie, choć może się wydawać, że sława nigdy nie przeminie. Brutalne zderzenie z rynkiem i biznesem, jakim jest sport – szczególnie wśród tradycyjnych kibiców – doprowadza do nieprzychylnych ocen płynących z ich strony. Piłkarz to też zawód, a od pełniących daną funkcję oczekuje się profesjonalizmu i oddania. Tego powinniśmy wymagać od swoich idoli. Powinni skupić się na sporcie, aby nie zaniedbywać tego, z czego wyrośli.

Lubisz, gdy piłkarz zaskakuje swoimi modowymi stylizacjami? Jeśli tak, to sprawdź nasz wpis, w którym przedstawiamy styl Mesuta Ozila! To przykład piłkarza, który prezentuje się dobrze na boisku, jak i poza nim.


Sklep OZONEE
 

Odpowiedz