fbpx Przeskocz do głównej zawartości.

Masz wrażenie, że czas ucieka Ci przez palce? Nie wiesz, jak skutecznie zarządzać swoim czasem, by móc robić więcej? Zastanawiasz się, co robisz przez całe dnie? Kilka skutecznych wskazówek znajdziesz w tym artykule.

wyprzedaż do 70%

Co to jest skuteczne zarządzanie czasem?

Aby oszczędzić sobie stresu i ułatwić realizację codziennych obowiązków, nie tylko w pracy, ale też w domu, warto przyłożyć większą wagę do planowania zadań i zarządzania czasem. Doba dla każdego z nas ma 24 godziny, ale to, jak je wykorzystasz i zaplanujesz, zależy od Ciebie. Dlatego tak ważne jest efektywne zarządzanie czasem, które nie tylko chroni Cię przed jego marnowaniem, ale też sprawia, że śpisz spokojniej. Właśnie dlatego przygotowaliśmy kilka porad, jak zarządzać czasem.

Zacznij od kalendarza i przestań tracić czas

Zdecydowanie najprostszym sposobem na zarządzanie czasem jest prowadzenie kalendarza. To nie musi być wcale szczegółowy plan: wystarczy, że weźmiesz zwyczajny zeszyt czy notes, w którym rozpiszesz sobie zadania do wykonania na dany dzień, tydzień czy miesiąc. Od Ciebie zależy, jaka będzie forma tego planera: lista zadań do skreślania? Rysunkowe skojarzenia? Każda metoda będzie dobra, jeśli pomoże Ci realizować cele i ograniczyć prokrastynację, bo w ten właśnie sposób zyskasz umiejętność zarządzania czasem. A na co najczęściej go tracisz?

1. Social media

To niekwestionowany lider pod względem czynności, na które tracimy czas. Na pewno spędzasz codziennie sporo czasu, scrollując Facebooka, Instagrama czy TikToka, sprawdzając, co nowego pojawiło się na tablicy. Oczywiście utrzymywanie relacji w sieci to nic złego, pod warunkiem że nie wymyka się spod kontroli. Czas spędzany na dojazdach do pracy czy przerwy możesz spędzać w social mediach, ale kiedy nadchodzi czas na pracę czy obowiązki domowe, a Ty wciąż rozdajesz lajki, zdecydowanie coś tu nie gra.

2. Filmy i seriale

Podobnie jak w przypadku social mediów, w serialach i filmach nie ma nic złego, pod warunkiem że ustalasz sobie jakiś limit. Bo jeśli miałeś posprzątać mieszkanie, a przez cały dzień zalegałeś na kanapie, to zdecydowanie coś jest nie tak. Postaraj się jakoś unormować czas spędzony przed telewizorem. Może po każdym obejrzanym odcinku zrobisz sobie kilka chwil przerwy na ważniejsze rzeczy? Najlepiej zacząć od małych kroków!

skuteczne-metody-zarzadzania-czasem3. Problemy z zasypianiem

To kolejna rzecz, która sprawia, że czas ucieka Ci przez palce. Siedzisz na Facebooku, potem oglądasz film i orientujesz się, że nie zrobiłeś nic z zaplanowanych rzeczy? To prosty przepis na bezsenność. Masz wyrzuty sumienia, stresujesz się tym, że znów się nie udało, a dodatkowo przez ciągły kontakt z ekranami nie możesz się zrelaksować… Najlepszy przepis na problemy z zasypianiem? Książka! Po niej zdecydowanie łatwiej zasnąć: oczywiście pod warunkiem, że zrealizujesz wszystkie zadania! Inne rozwiązanie? Aktywność fizyczna! Może odkryjesz nową pasję? Sztuki walki na pewno nauczą Cię większej dyscypliny, również w zarządzaniu czasem!

4. Przekładanie zadań na później

Wieczne poszukiwanie wymówek też raczej nie pomoże w codziennych obowiązkach. Metody zarządzania czasem mówią: „Narzuć sobie rytm działania”. Podziel zadania tematycznie, wpisz je w kalendarz i konsekwentnie realizuj, obiecując sobie, że w nagrodę np. pójdziesz do kina. Zobaczysz, że będzie Ci łatwiej się zebrać do wybranego zadania. A ta satysfakcja, kiedy skreślasz kolejny cel z listy, jest bezcenna!

5. Narzekanie

To nasza cecha narodowa. 😀 Im więcej zadań i obowiązków, im poważniejszy cel, tym gorzej się czujesz, a jednocześnie bardziej narzekasz i negatywnie się nastawiasz. Tymczasem to czynność, która jest ogromną stratą czasu. Zamartwianie się i narzekanie nie sprawiają, że zadania, które musisz wykonać, magicznie znikną. Przykład: Chcesz zrobić formę na plażę. Są sposoby, by zrobić to ekspresowo, ale nie da się ukryć, że wiąże się to z ciężką pracą, która jest czasochłonna. Dopiero konsekwentne, regularne treningi pozwolą Ci osiągnąć cel. Zamiast narzekać, lepiej więc po prostu trenować zarządzanie sobą: zebrać się w sobie, usiąść, zrobić to, co masz do zrobienia i po prostu po wszystkim się zrelaksować. Może na przykład na rozmowach w social mediach?

jak-zarzadzac-czasem

Mamy nadzieję, że już wiesz, jak nie marnować czasu i będzie Ci łatwiej poradzić sobie z codziennością i obowiązkami. Istnieją różne techniki zarządzania czasem, które mogą Ci pomóc poradzić sobie z natłokiem zadań i marnowaniem czasu. Na pewno któraś z nich będzie dla Ciebie odpowiednia.


 

Odpowiedz