Zakupy w sieci robią wszyscy. W internecie, tak jak i w rzeczywistości, również można się natknąć na nie do końca uczciwego sprzedawcę lub co gorsze – paść ofiarą oszustwa. Jak więc robić bezpieczne zakupy w internecie?
Zapewne przynajmniej raz w życiu słyszałeś o oszustwach internetowych, wykradzionych danych czy zamówieniu, które nigdy nie doszło. Jak więc chronić swoje dane i robić bezpieczne zakupy w sieci? Przeczytaj 6 naszych wskazówek, dzięki którym zrobisz bezpieczne zakupy w sieci.
Sprawdź dane kontaktowe sprzedawcy
Wejdź w zakładkę ,,O firmie’’ lub ,,Kontakt’’ i upewnij się, że sprzedawca podał pełne dane kontaktowe. Jeżeli na stronie jest jedynie adres mailowy to wiedz, że coś jest nie tak. Rzetelna firma nie ukrywa swoich danych, wręcz przeciwnie – w jej interesie jest podanie fizycznej lokalizacji oraz wszelkich dodatkowych informacji.
Upewnij się, czy strona internetowa jest bezpieczna
Każdy bezpieczny sklep internetowy powinien posiadać szyfrowanie ,,https://’’ zamiast zwykłego: ,,http://’’, przed adresem www. Oprócz tego zwróć uwagę, czy w pasku Twojej przeglądarki świeci się zielona kłódka, która zapewnia certyfikowane, bezpieczne połączenie.
Pamiętaj o bezpieczeństwie płatności
Sprzedawca powinien poinformować Cię krok po kroku, jak będzie wyglądać proces płatności. Jeżeli po dokonaniu zakupu wyświetli się jedynie okienko z możliwością przelewu pieniędzy na konto, w Twojej głowie powinna zapalić się czerwona lampka. Rozbudowany panel płatności, czyli możliwość wyboru różnych form zapłaty jest standardem w sprawdzonych sklepach internetowych. Oprócz tego, jeżeli wybierasz płatność kartą, pamiętaj, aby nie używać karty debetowej, która jest bezpośrednio połączona z Twoim kontem bankowym.
Przeczytaj opinie o sprzedawcy
Mogłoby się wydawać, że to sprawa oczywista, ale nie każdy kupujący w sieci pamięta, aby sprawdzić opinie o e-sklepie. W szukaniu opinii mogą pomóc fora internetowe i agregatory recenzji, gdzie klienci najczęściej dzielą się swoimi uwagami. Pamiętaj jednak, aby filtrować informacje i brać pod uwagę jedynie opinie oznaczone jako ,,zaufane’’.
Nie usuwaj maili z potwierdzeniem zakupu
W razie sporu ze sprzedawcą mailowe potwierdzenie zakupu będzie dowodem zawarcia umowy, co z kolei, w razie potrzeby, pomoże Ci odzyskać pieniądze. Warto również zapisać całą korespondencję mailową od sprzedawcy oraz kopię regulaminu – to pomoże Ci udowodnić swoją rację na wypadek konfliktu z właścicielem sklepu internetowego.
Upewnij się, czy możesz robić zakupy bez rejestracji
Jeżeli sklep internetowy pozwala na zakup produktów bez rejestracji to znaczy, że wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klienta i zależy mu na dobrej opinii kupujących. Może nie jest to najważniejszy aspekt prześwietlania internetowego sklepu, ale na pewno wzbudza większe zaufanie.
Zobacz także, co zrobić z nietrafionym prezentem.