Odżywka białkowa. Jeśli jesteś amatorem wysiłku fizycznego, prędzej czy później, zetkniesz się z tą nazwą. Mimo, że produkty funkcjonują w sportowym światku od dawna, wielu z nas porusza się w tym temacie po omacku.

Używać czy lepiej się przed nimi bronić? Stosować po, czy przed aktywnością fizyczną? Jakie białko po treningu jest dla mnie najlepsze? Na forach dla początkujących kulturystów roi się od tych pytań. Co prawda, pisałem już o zaletach i wadach suplementów, lecz w sieci krąży sporo mitów i stereotypów. Postanowiłem więc przedstawić w pigułce, o co chodzi z tym białkiem.😊

Jakie odżywki białkowe mogę kupić?

  • roślinne – pozyskiwane z pszenicy, ryżu, soi, owsa lub kukurydzy. Polecane dla tych, którzy są na diecie wegańskiej. Niezbyt popularne ze względu na wolniejszy proces wchłaniania.
  • zwierzęce – na przykład: albumina jaja, hydrolizatory i izolatory drobiowe oraz wołowe. W tej grupie najciekawszym środkiem jest albumina: działa szybko i uwalnia się stosunkowo długo.
  • serwatkowe – najprawdopodobniej – najpopularniejsze. Przynajmniej tak wynika z moich obserwacji i licznych sugestii trenerów. W odżywkach tego rodzaju białko pobiera się z serwatki, mętnego płynu, który jest efektem ubocznym tworzenia sera. Pozbawiona tłuszczu i większości laktozy serwatka staje się proszkiem, który chętnie stosują amatorzy i profesjonaliści.

Jeśli nadal zastanawiasz się nad optymalnym treningiem, przeczytaj nasz artykuł o modzie na crossfit.

Kiedy stosować białko, by było najskuteczniejsze?

Żeby zrozumieć ideę stosowania preparatów białkowych, warto zaznajomić się z terminem tzw. okna anabolicznego. Skomplikowana nazwa? To po prostu czas po treningu, kiedy Twój organizm najlepiej metabolizuje białko. Mówi się, że trwa od 30 minut do 2 godzin po treningu.

Na siłowni – wiadomo – po treningu biegniesz pod prysznic. W szatni zagadasz się z kumplem lub z trenerem i czasu na porządny posiłek zostaje niewiele. Właśnie wtedy koktajl na bazie białka spełnia swoje zadanie.

Białko warto spożywać również wieczorem. Przed snem wybierz to, które wolno się uwalnia. Tym samym wesprzesz regenerację mięśni.

Białko po treningu a codzienna dieta

Pamiętaj, że preparaty mają wesprzeć Twoją pracę na siłowni i wzbogacić posiłki. Nie traktuj ich jako zamiennika białka. Wbrew miejskim legendom, są smaczne i możesz dorzucić je, tak jak ja, do ulubionych pancake’ów, shake’ów i koktajli.

Jak zawsze – liczę na Wasze opinie i porady. Lubię sprawdzać, testować i chciałbym wiedzieć więcej w tej materii, więc jeśli jesteś sportowym freakiem, liczę na Twoją radę!😊

Chcesz doskonalić swój trening? Przeczytaj sprawdzone porady od Łukasza Białacha.

 

Join the discussion 2 komentarze

  • Jurek napisał(a):

    Bardzo wartościowy wpis;) warto jednak pamiętać podczas wyboru odpowiednich dla siebie suplementów białkowych, że wyróżniamy 3, a nawet 4 rodzaje tego suplementu. Do najlepiej przyswajalnych można zaliczyć hydrolizaty, które jednocześnie zawierają najlepszej jakości białko. Są one jednak najdroższe, trochę tańsze ale również bardzo dobre jakościowo białko zawierają izolaty. W trzeciej grupie znajdziemy koncentraty białka serwatkowego, które zawierają około 80% czystego białka. Jest ono najbardziej popularne wśród osób trenujących z uwagi na dość dobrą jakość i znacznie przystępniejszą cenę. W czwartej grupie można by jeszcze umieścić caseinę, ale zdania na temat jej jakości są podzielone. Tak jak napisałeś najważniejsze jednak, aby pamiętać o stosowaniu prawidłowej diety, bez której żadna suplementacja nie będzie w pełni skuteczna;) pozdrawiam

     
    • OZONEE napisał(a):

      Jurku, dzięki za merytoryczny komentarz. O suplementach białkowych można pisać i pisać – starałem się zebrać podstawową wiedzę dla początkujących w tym jednym wpisie, ale nie wykluczam, że popełnię w tym temacie jeszcze jeden artykuł. 🙂

       

Zostaw odpowiedź